Κατά
τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό η λέξη
<<Θεός>> παράγεται ή εκ του θέειν
(=τρέχειν), επειδή ο Θεός είναι πανταχού
παρών, ή εκ του αίθειν (=καίειν), <<ο
γαρ Θεός πυρ καταναλίσκον πάσαν κακίαν
εστίν>>, ή εκ του θεάσθαι, επειδή ο
Θεός τα πάντα βλέπει και <<εθεάσατο
πάντα πριν γενέσεως αυτών>> ή εκ του
θω (τίθημι), επειδή ο Θεός είναι ο ποιητής
πάντων και ο αίτιος κατασκευής των
πάντων.
Ο
Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων λέγει, ότι
ο Θεός είναι ένας, αγέννητος, άναρχος,
άτρεπτος, αναλλοίωτος, άχρονος και ποτέ
δεν πεθαίνει. Είναι αγαθός και δίκαιος.
Δημιουργός του ουρανού και της γης και
των αγγέλων. Είναι ο ποιητής και των
ψυχών και των σωμάτων.
Ενώ
κατά την ουσία ο Θεός είναι ένας, όμως
έχει τρία πρόσωπα. Είναι ο αγέννητος
Πατήρ, ο μονογενής Υιός του, ο Θεός Λόγος,
και το εκπορευτό εκ του Πατρός, Άγιον
Πνεύμα.
Ο
Ιωσήφ Βρυέννιος μας λέγει, ότι ο Θεός
είναι υπερούσια ουσία που δεν υποπίπτει
στις αισθήσεις μας. Είναι δυσνόητο
ζήτημα και η ουσία του δεν μπορεί να
ερευνηθεί.
Όσο
ο νους των ανθρώπων προσπαθεί να γνωρίσει
τον Θεό, τόσο βλέπει πόσο άγνωστος είναι.
Ποιος μπορεί να νοήσει τον απερινόητο;
Ποιος να ερμηνεύσει τον ανερμήνευτο;
Πώς ο πηλός μπορεί να καταλάβει τον
άπειρο Θεό;
Ο
Θεός είναι η πηγή των αγαθών, η άπειρη
αγάπη, ο υπέρθεος έρως, των εφετών το
ακρότατον. Είναι το αληθινό φως που
φωτίζει και δεν φωτίζεται. Είναι το Α
και το Ω, η αρχή και το τέλος. Είναι ο
αδαπάνητος θησαυρός και της φιλανθρωπίας
το ανεξάντλητο πέλαγος.
Και
ο Ιερός Χρυσόστομος τονίζει: Το μόνο
που γνωρίζουμε είναι ότι υπάρχει ο Θεός.
Δεν πρέπει όμως να περιεργαζόμαστε την
ουσία Αυτού. Και ο προφήτης Δαυίδ λέγει,
ότι είναι άφρονας αυτός που λέγει, ότι
δεν υπάρχει Θεός. <<Είπεν άφρων εν τη
καρδία αυτού, ουκ έστι Θεός>> (Ψαλμ.
13, 1).
Ο
Θεός υπάρχει και είναι ανέκφραστος,
αόρατος, ακατάληπτος, απερινόητος και
απρόσιτος.
Να
πώς το λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός:
<<Άπειρο είναι το θείο και ακατάληπτο
και μόνο ένα από αυτό είναι καταληπτό,
η απειρία και α ακαταληψία>>.
Πατηρ
Γεώργιος Α. Καλπούζος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου